Skip to content

Hva er roing?

“Så du driver med roing? Da må du være sterk i armene!”

Allerede her må første myte avkreftes: roing involverer i aller høyeste grad beina.  Det sies at i et rotak, står beina bak 60% av kraften, ryggen 30% og armene (usle) 10%. Selv om dette selvfølgelig vil variere fra roer til roer, så gir dette en pekepinn på kroppskomposisjonen til en roer.

Olympisk roing 101

Enkelt forklart: i (olympisk) roing handler det om å ro raskest over 2000m. Dette gjør man baklengs, i en båt med 1, 2, 4 eller 8 personer. Hver person kan også ro med èn (sweep) eller to (sculling) årer hver – derav firer (4-) eller dobbeltfirer (4x). En åtter (8+) har ni personer og åtte årer. Én (helst lett) person av disse åtte ser riktig vei og har som oppgave å styre og lede båten. Dersom man er under en viss vektgrense, finnes det også egne olympiske klasser for menn under 70kg (LM2x) og kvinner under 57,5kg (LW2x). Roing har vært en del av det olympiske programmet siden oppstarten i 1896 (men pga. vind i 1896 ble ikke første olympiske regatta avholdt før i 1900).

Konkurranseroing i Norge

Roing er en av de mestvinnende idrettene for Norge i sommer-OL, og leverer gang på gang i OL, VM og EM. Bare i Rio-OL 2016 stod norsk roing for 50% medaljene for Norge. På herresiden har treningskulturen stått sterkt i mange år, og kulturen som Alf og Frank Hansen var med på å etablere på 1970-tallet står sterkt fortsatt i dag. Roere som Olaf Tufte har vært med på å bære kulturen videre. Innenfor treningslære har norsk roing vært pionerer, og forbilder i sitt arbeid for andre idretter tilknyttet Olympiatoppen. Norsk kvinneroing står nå også på terskelen til et internasjonalt gjennombrudd, og dette kan gjøre det veldig spennende å følge norsk roing i årene fremover.

Oppsummering av norsk roing sesongen 2018:

Roing som mosjonsidrett

Roing er ikke en særlig utbredt mosjonsidrett i Norge, bortsett fra romaskinen som de siste årene for alvor har gjort sitt inntog på mange treningssentre. Romaskinen er et fantastisk enkelt og effektivt apparat, som med riktig grunnteknikk vil kunne gi store forbedringer i både styrke og kondisjon! Det er også et lite belastende apparat der du ikke må bære din egen vekt, så for mange fungerer det også ypperlig som rehabiliteringstrening. Det er lurt å titte litt på teknikk før man prøver seg på romaskin, og under finnes en introduksjon:

 

Men hvorfor ikke ro ute? I Norge finnes det mange roklubber med et stort mosjonistmiljø. Her ror man som regel litt bredere båter enn konkurransebåter som egner seg bedre til å ro på sjøen. Effektiv trening, naturopplevelser og sosialt samhold. Det blir vel sjeldent feil? Anbefaler selvfølgelig å ta en tur innom klubben som har alt dette, og som er mitt hjerte nært: Christiania Roklub!